Polecamy

Marchew pomaga na wzrok?

2013-10-31

Czy mamy jadają marchew? Każda z nas z pewnością słyszała o zbawiennym wpływie marchwi na wzrok. Warzywo to wprawdzie nie posiada żadnych cudownych właściwości. Dieta bogata w marchew nie jest w stanie skorygować wad wzroku. Jednak składniki zawarte w marchwi z pewnością pomogą utrzymać oczy w dobrej kondycji.


Od wieków uważano marchew za warzywo posiadające szczególne właściwości prozdrowotne. Szczególne powiązanie marchwi ze wzrokiem nastąpiło podczas II wojny światowej. Wówczas siły lotnicze Wielkiej Brytanii (RAF) opublikowały artykuł opisujący sukcesy wykwalifikowanego pilota myśliwca Johna „Cat’s Eyes” Cunningham’a. W publikacji sugerowano, że swoje wysokie umiejętności nocnego latania pilot zawdzięczał przede wszystkim diecie bogatej w marchew.

 

 

W rezultacie dzięki tym opowieściom wielu Brytyjczyków zaczęło spożywać coraz więcej marchwi. Niemniej jednak, była to tylko propaganda - potrzebna w czasie wojny. Miała na celu ukryć m.in. fakt posiadania przez RAF radaru pozwalającego namierzać dość dokładnie samoloty wroga. John „Cat’s Eyes” Cunningham spopularyzował jednak marchew.


Historia ta, choć mocno przesadzona, z pewnością przysłużyła się obecnej popularności marchwi. Nie ma jednak wątpliwości, iż warzywo to faktycznie zawiera mnóstwo cennych dla zdrowia oczu składników. Przede wszystkim, marchew stanowi bogate źródło beta-karotenu. Substancja ta jest przekształcana w organizmie na witaminę A. Pełni istotne funkcje przy odbiorze impulsów wzrokowych w siatkówce oka. Niedobór witaminy skutkuje pogorszeniem wzroku, a nawet utratą widzenia.

 


Witamina A przeciwdziała także powstawaniu zaćmy i zwyrodnieniu plamki żółtej – najczęstszej przyczynie ślepoty. Ponadto deficyt tej substancji przyczynia się do groźnej kseroftalmii. Jest to stan, gdy oko nie może już produkować łez. W rezultacie dochodzi do obrzęku powiek i owrzodzenia rogówki, a ostatecznie jej uszkodzenia i utraty wzroku.


W marchwi znajduje się również luteina – silny przeciwutleniacz. Spożywanie produktów bogatych w luteinę może zwiększyć gęstość plamki żółtej. Im większe zaś stężenie tego barwnika, tym lepsza ochrona siatkówki i niższe ryzyko zwyrodnienia plamki.
 

Polecamy