Polecamy

Ile płynów musi spożyć niemowlę?

2014-05-31

Niemowlęta karmione piersią nie muszą otrzymywać dodatkowych płynów. Dylemat pojawia się, gdy dziecko zaczyna spożywać pokarmy stałe. Ile płynów powinno przyjmować dziecko i co najlepiej podawać mu do picia?


Najmłodsze dzieci otrzymują wodę wraz z mlekiem matki. Nie muszą być dodatkowo dopajane, chyba, że w czasie upałów. Dzieci przyjmujące stałe pokarmy powinny natomiast pić płyny regularnie, aby się nie odwodnić.


Do odwodnienia może dojść bardzo szybko, zwłaszcza u dzieci poniżej pierwszego roku życia. Najczęściej kończy się ono pobytem w szpitalu i podawaniem kroplówki.


Ile wody potrzebuje dziecko? Maluch ważący mniej niż 10 kg powinien wypijać dziennie około 1 litr wody. Im większa waga, tym zapotrzebowanie na płyny wzrasta. Każdy dodatkowy kilogram to 50 ml płynów więcej. Należy jednak mieć na uwadze, że woda znajduje się też w pożywieniu.


Maleńkie dzieci mogą nie sygnalizować pragnienia. Należy im jednak podawać wodę systematycznie. Przy tym nie należy zmuszać dziecka, by wypijało na raz pół szklanki.


Wystarczy, że będzie popijało sobie powoli wodę, bez pośpiechu i małymi łykami. Warto też zadbać, by dziecko stale miało pełny kubek. Wówczas maluch wyrobi w sobie zdrowy nawyk zaspokajania pragnienia wodą.


Najlepsza dla maluchów jest woda niegazowana i niskomineralizowana.  Powinna zawierać poniżej 500 mg/l składników mineralnych. Warto wybierać wody rekomendowane przez Instytut Matki i Dziecka lub Centrum Zdrowia Dziecka. Woda z kranu może mieć nieodpowiedni dla dziecka skład. Często zawiera chlor lub metale ciężkie.


W pierwszym roku życia dziecka wodę warto przegotować przed podaniem. Niewykorzystaną butelkowaną wodę należy trzymać w lodówce, by nie doprowadzić do namnożenia się w niej bakterii.


Gust smakowy kształtuje się w dzieciństwie. Jeśli zatem dziecko nauczy się pić wodę, będzie do niej przyzwyczajone. Będzie mu także lepiej smakować w przyszłości. Warto też dawać dziecku przykład i samemu zrezygnować ze słodkich napojów.

Polecamy