Polecamy

Ćwiczenia na poprawę wzroku

2014-02-28

W ciągu ostatnich 15 lat nastąpił znaczny wzrost osób noszących okulary i soczewki kontaktowe. Czego innego mogliśmy się spodziewać? To oczywiste konsekwencje popularności komputerów, które zaczęto na potęgę wykorzystać w pracy i w domu.


Być może jest to świetna wiadomość dla optyków, ale nie dla zwykłych, szarych ludzi. Dobra wiadomość jest taka, że sami w domowych warunkach możemy polepszyć nasz wzrok.

Żeby nasze oczy zachowywały sprawność, potrzebują regularnych ćwiczeń. Dokładnie tak samo, jak wszystkie inne mięśnie w organizmie. Naszym problemem jest to, że bierzemy za pewnik fakt, iż koniecznie potrzebujemy okularów do korekcji wad wzroku. Nic bardziej mylnego. Dodatkowo jeżeli zaczniesz nosić okulary lub soczewki kontaktowe, twój wzrok z biegiem czasu będzie stawał się coraz gorszy. Każda osoba, która nosi okulary lub soczewki kontaktowe powie ci, że wzrok stopniowo się pogarsza, a wcale nie musi tak być!

Optycy mają oczywiście autorytet, są w końcu lekarzami, a w ich gabinetach rozłożone są potężne maszyny do badania wzroku. Tu budzi wrażenie. Prawda jednak jest taka, że optycy zaszkodzili bardzo wielu ludziom zalecając im noszenie okularów. Zamiast zakładać coraz grubsze szkła, powinniśmy raczej zacząć ćwiczyć mięśnie oczu w celu korekcji wzroku.

Oczywiście zawsze są wyjątki, niektóre osoby naprawdę mogą potrzebować okularów z powodu wrodzonej wady wzroku, albo urazów mechanicznych. Jednakże większość ludzi noszących okulary świetnie obyłoby się bez szkieł kontaktowych gdyby ćwiczyli mięśnie oczu.

Wystarczy przez kilka tygodni wykonywać ćwiczenia zapisane poniżej. W końcu, co mamy do stracenia? Okulary?

Mruganie

Brzmi prosto, prawda? Jednak patrząc w ekran komputera i koncentrując się na zadaniu często zapominamy o mruganiu. Niekiedy nie mrugamy nawet przez całą minutę, to nie jest zdrowe dla oka. Spróbuj przez następne trzy minuty mrugać co 3 sekundy. Po wykonaniu ćwiczenia zwróć uwagę na to co czujesz, czy twoje oczy są zrelaksowane, napięte, zmęczone? Teraz spróbuj nie mrugać przez 30 sekund raz na dwie minuty, czujesz różnice?
Próbuj mrugać w przyciemnionym pokoju, wtedy światło nie zmęczy twoich oczu.

Mruganie pomoże ci także poprawić twoje relacje międzyludzkie. Zastanów się, co czułbyś gdyby ktoś wpatrywał się w ciebie przez minutę bez mrugnięcia okiem? Zapewne poczułbyś się niepewnie i zagrożony, gdyż takie spojrzenie to objaw wrogości. Kiedy mrugasz częściej to znak, że jesteś przychylniej nastawiony dla drugiej osoby.

Zakryj oczy dłońmi

Zrób sobie krotką przerwę od komputera i weź kilka głębokich wdechów za nim zaczniesz.
Następnie usiądź wygodnie i zamknij oczy. Teraz połóż na oczach dłonie tak aby palce znajdowały się na czole. Upewnij się abyś był w stanie swobodnie mrugać, nie naciskaj na oczy zbyt mocno. Zostaw dłonie na 15 sekund, po czym zdejmij i połóż jeszcze raz, rób to ćwiczenie przez 3 minuty.

Ósemki

Ćwiczenie jest proste i przyjemne. Wyobraź sobie gigantyczną ósemkę 15 metrów przed tobą. Teraz obróć ósemkę poziomo i powoli śledź jej obrys oczyma. Rób to starannie i wolno, najpierw w jedną stronę, a potem w drugą. Wytrzymaj 4 minuty.

Patrzenie blisko i w dal

Usiądź wygodnie, to ćwiczenie zajmie tylko 2-3 minuty.
Niech twój kciuk znajdzie się na wysokości twarzy, około 10 cm przed tobą. Teraz skup na nim wzrok, a później przenieś spojrzenie na coś w oddali, coś co znajduję się 20-30 metrów przed tobą. Patrz raz na kciuk, a raz na obiekt w oddali, rób to naprzemiennie przez 2-3 minuty.
To ćwiczenie bardzo wzmocni mięśnie twoich oczu.

Ruszający się kciuk

To bardzo łatwe ćwiczenie, które możesz wykonywać dosłownie wszędzie (no dobrze, raczej nie będziesz tego robić w metrze).

Wyciągnij przed siebie rękę i postaw kciuk, tak jakbyś chciał złapać stopa. Skup wzrok na swoim kciuku, a następnie zacznij przyciągać rękę do siebie. Cały czas musisz koncentrować swój wzrok na kciuku, ruszaj tylko ręką, nie spuszczaj spojrzenia z kciuka. Przysuwaj powoli rękę aż na odległość 2 cm od twarzy, a potem wyciągaj z powrotem na całą długość ramienia. Rób to przez 5 minut w ciągu dnia.

Polecamy